Jag har fått till min kännedom gällande Volvo att det kan vara problem med isolationen mellan motor och drev på de Volvo motorer som sitter i våra båtar. D1/20 med S-130 drev.
(en bekant som köpte en HR 342 med D1/30 motor med S-130 drev hade likadanna problem)
Jag har lyckats att få tag på ett dokument som anger hur man skall kontrollera detta, via mätning av resistansen (Motor / Drev)
Det sitter plastbrickor som skall avskilja kontakt mellan enheterna, om plastbrickor vid montering har åtdragits felaktigt så får man för god kontakt och det uppstår en för låg resistans var på det blir galvanisk material korrosion på drevet som på sikt förmodligen blir förstört.
Detta kan ske mycket snabbt, speciellt om man samtidigt har varmvattenberedare och gillar att ligga med landströmmen på.
Detta fel är vanligt enligt Volvos representant, med de går inte ut och medger detta officiellt! (100 kilo Ohm eller mer skall man ha) Jag hade endast 30 kilo Ohm! Och kommer att åtgärda detta nu med min Volvoverkstad i Trosa.
Dokumentet är inte officielt!
Jag har detta dokument tillgänglig med kan inte ange källan, så jag förmedlar bilder som visar hur mätningen går till (ganska enkelt)

Mvh,
Kjell Enbom Dehler 34 116 Rabalder

er