Bottenbehandling

Ett enkelt och billigt sätt att öka prestandan på din Dehler är att ha en perfekt slät och jämn undervattenskropp.

Nedan text är tänkt att fungera för kappsegling på klubbnivå eller race som Seapilot2Star, Bohusracet etc. Skall man segla på EM/VM nivå, då är nedan guide inte tillräcklig.

Om man på en Dehler 38 har ca 80 kvm i krysställ och skall gå max bidevind, då är det köl/roder som tillsammans med fock/stor som gör detta möjligt lite förenklat. De 80 kvm i segelstället skall arbeta med de ca 2-3 kvm yta som köl och roder har. De är klart att detta ställer krav på hur köl/roder ser ut när de möter vattnet, likväl som det ställer krav på segel. Det senare kan vi trimma och anpassa, men köl/roder fixar vi en gång på våren. Då är det viktigt att dessa är perfekta.
Jimmy Hellberg har på bloggen Båtfeber – hamnen.se har fördjupat sig inom detta och skrivit många bra artiklar.
https://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/bottenfarg-och-bottenbehandling-basta-tipsen-pa-nya-bloggen.html

Hur fördelar man tiden?
Ungefär 50% på skrovet, 40% köl samt 10% roder.

Hur fördelar man resurserna på skrovet?
Grovt förenklat så är första delen av skrovet viktigast. Man skall skapa ett gott första intryck på vattnet. Efter mitten av båten ca. så blir det inte så viktigt med hur finishen är på ytan.
Jimmy Hellberg har på bloggen Båtfeber – hamnen.se har fördjupat sig inom detta och skrivit många bra artiklar.
https://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/batfeber/bottenfarg-och-bottenbehandling-basta-tipsen-pa-nya-bloggen.html

Vilket material krävs?
Man kan våtslipa, men det är kladdigt och inte så bekvämt tycker jag. Tycker att torrslipning med en bra maskin som suger upp dammet är den bästa metoden.
Mirka 650CV eller Festool ETS 150 fungerar bra. Mirkan något lättare med ca 900gram, Festool ligger på 1200gram.

Vilka steg?
Börja med att slipa allt med ett 120 papper: köl, roder samt hela botten.
Slipas så mycket att alla toppar tas bort så man har en jämn yta att börja arbeta med.
Tar ca 8-10 tim
Slipa främre delen av botten med 240 papper, vill du – så kör du hela botten med 240 papper, men första halvan är viktigast.
Roder och köl, här slipar du med 240 sedan med 320 papper.
Tar ca 4-6 timmar
Därefter är det klar för första lagret bottenfärg

Skall man spackla på kölen?
Korta svaret är JA! Fenan är inte tillräckligt jämn från fabrik, när man sveper med handen över ytan så känner man ganska enkelt att det inte är slätt. Detta ordnas med Nils Malmgren 206 2-komponent spackel, en bredspackel. Slipningen av spacklet skall helst ske med en lång slipkloss, använder man slipmaskinen här så är den för liten för att få till ytan. Att bara dra en lång slipkloss fram och tillbaka fungerar heller inte så bra, utan man slipar i kryss.

Med fördel så bygger man ut kölen lite i bakkant också för att få ett bra avslut, läs Jimmys tips om detta. Nosen på kölen är viktig också, den skall väldigt jämn. Man kan arbeta med kölmallar, men min uppfattning är att profilen är bra, men lite ojämn från gjutningen.

Efter spackling kan man lägga på ett par lager epoxy, som sedan slipas jämn med 120/240/360 papper innan första lagret bottenfärg.

Hur gör man med rodret?
Slipa med 120/240/360 innan första lagret bottenfärg.

Efter man lagt första lagret färg på botten så slipar man lätt för hand med ett 400 papper, tar bara bort topparna på färgen.
Efter andra lagret bottenfärg så slipa lätt med ett 600 papper på botten.
Detta görs på den främre delen av botten. Bakre delen behöver man inte slipa i mellanlagret eller andra lagret.
Roder och köl slipar man med 400 papper mellan första och andra lagret. Kanske till och med med 600 papper. Efter andra lagret slipar man lätt med ett 800 papper på roder och köl.

Resultat:
Nu skall främre halvan på botten vara väldigt fint.
Köl och roder skall vara helt perfekta i ytan, slätt och helt jämnt.
Lycka till på kappseglingen!

190410
Bo Bäversjö