Bottenfärg

Bottenfärg

Inläggav JOL » tis 02 apr 2013, 15:54

Snart dags för sjösättning, bara isen släpper.

Vilka bottenfärger kan rekomenderas för en Dehler 35? båten ska ej i förstahand kappseglas och ligger på västkusten.
Botten är idag endast behandlad med Hempel Light primer.
Har tidigare erfarenhet från Dove-White (ljusgrå) Hempel Mille Extra med bra resultat gällande beväxtning. Det enda negativa är att strax ovan vattenlinjen blir färgen lite grönskimmrande.
Snyggast är ljusare färger enligt min smak, Hempel Mille White, är det någon som provat med bra resultat?
Andra vita färger som är förbjudna är International VC-Offshore men den innehåller det förbjudan irgarol ämnet så helst vill man undvika denna färg, som jag har lite erfaremhet av sedan tidigare, den kräver ommålning vare år samt att den blir lite gropig efter en tid.
Propellern, ska den smörjas in med syrefri vaselin eller finns andra mirakel behandlingar?

Mvh Johan
JOL

Re: Bottenfärg

Inläggav Administratör » ons 03 apr 2013, 23:07

Hej JOL!
Antifouling med koppar som bas typ VC17M eller VC17 Extra skulle jag nog köra med om jag hade båten på västsidan. SXK som har lagt ner en hel del energi på att undersöka om miljöpåverkan anser att koppar inte är ett problem utan snarare lösningen på ett problem. Koppar finns naturligt i miljön och är dessutom en nödvändighet för allt liv. Vi dricker dagligen vårt dricksvatten som går i kopparledningar och koppar används ju även i form av kopprspiraler som preventivmedel.
Antifouling med irgarol och andra mer eller mindre okända substanser tycks vara osäkra/farliga kort. Irgarol t.ex. är cancerframkallande för den som målar.

Andra stora fördelar med en hård färg som VC17 är ju att den inte bygger upp tjocka skikt o aldrig behöver slipas, vilket ger en stor arbetsmiljövinst samt att den inte blöder ut i avlopp vid tvättning.

En bronspropeller innehåller c:a 75% koppar och den borde klara sig utan ytbehandling. Att hålla propellern blank med typ "Autosol" har jag uppfattat som bra.
Zinkanoder på en bronspropeller medför att antifoulingeffekten minskar, på grund av att avgången av kopparjoner då avtar.

Nu har jag båt på östkusten där vi har lägre salthalt så mina erfarenheter är förståss därifrån :shock:
Seglarhälsningar
Stefan K
Bilagor
2011-04-23 16_05_35.jpg
Superblank propeller
2011-04-23 16_05_35.jpg (1.44 MiB) Visad 8279 gånger
Administratör
Site Admin

Inläggav Martin F » tor 04 apr 2013, 16:14

Jag kan rekomendera Lefant Nautica den nya med koppar vi körde vit och den funkade bra , dock ligger vi ganska långt upp på ost sidan .
Dehler 32 SWE 34
Racingköl , Gran GPL ställ
Martin F

Inläggav Administratör » tor 04 apr 2013, 21:50

Martin, är den lika slät som VC17? Vit vore trevligt att ha på botten.
//Stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav Martin F » fre 05 apr 2013, 00:04

Nej inte riktig om man bara rollar får nog våtslipa lite iså fall men det kan vara så att VC 17 är lite blankare i nyansen som gör att den ser slätare ut .
Jag tycker den blev över förväntan i alla fall , körde med den gamla året innan utan koppar såg ut som rena gräsmattan ...
Vit ser snyggt ut framför allt ser man bulben när solen ligger på alltid något .
Undrar hur mycket det gör om den är lite strävare ?? förmodligen tjänar man mer på att styra aktivt och bra hela tiden och köra taktiskt riktigt .

// MF
Dehler 32 SWE 34
Racingköl , Gran GPL ställ
Martin F

Inläggav Latika » lör 06 apr 2013, 19:19

Har använt VC17 Extra i ett par år men nu ger jag upp. Växer som tusan, trots att jag målat både två och tre lager, det blir till att bada och skrapa flera gånger per säsong. Nu blir det Mille Performer som ska fungera bra. Tänk på att du inte kan lägga en hård färg, ex. VC17 på en självpolerande som är mjuk, ska du byta till enhård färg måste du ta bort all gammal färg. Att det blir lite grönt längs vattenlinjen får du leva med så länge du använder ljus kulör.
Latika

Inläggav Administratör » lör 06 apr 2013, 23:21

Henrik det är inte så att du använt VC17NT? :shock:
VC17Extra är "Norgevarianten".
//Stefan K
Administratör
Site Admin

Inläggav Latika » sön 07 apr 2013, 21:52

Nix, VC17 Extra, köpt i Tyskland. Hur illa VC17NT fungerat vågar jag inte ens tänka på.
Latika

Inläggav Administratör » tis 09 apr 2013, 21:33

OK, ville bara dubbelkolla.. :wink:
//Stefan
Administratör
Site Admin

Återgå till Skrov och Däck