Efterdra kölbultarna

Efterdra kölbultarna

Inläggav Göran Häger » lör 17 nov 2012, 17:17

Passade på att efterdra mina kölbultar nu när båten står på land. Till min förvåning kändes dom lite lösa,( båten är 5 år)det gick att dra alla bultarna ca ett halvt varv. Jag använde en kraft hylsa 30 mm köpt på Biltema med förlängningsarm på 50 cm. Sen satte jag fötterna på armen och tog spjärn. Räknar med att jag kunde dra ca 50 kg på detta sätt. En hantverkare som jobbar med liknande saker berättade för mej att med 1 m förlängningsarm kan man dra ungefär sin egen kroppsvikt med armarna. Tre av bultarna ligger tyvärr under innerlinern och är svåra att komma åt, kunde dra dom lite med skiftnyckel, funderar på nåt sätt att kunna trycka den med hävstång eller liknande. Hälsningar Göran Häger
Göran Häger

Re: Efterdra kölbultarna

Inläggav Göran Häger » sön 17 feb 2013, 23:54

Efter att jag funderat ett tag på hur hårt man kan dra kölbultarna ringde jag Challe i Väserås och frågade. Han hänvisade mej till ett varv i Västerås (namnet har jag glömt) som jobbar mycket med reparationer från grundstötningar. Dom använder 1 m förlängningsarm och drar ganska hårt ( man känner svaret ). Hur som helst är jag i alla fall lugn i att jag inte har dragit för hårt. Göran
Göran Häger

Inläggav JOL » lör 23 feb 2013, 18:34

Varvet heter Gullbergs Marina, http://www.gullbergsmarina.se/
JOL

Inläggav Jörgen A » mån 25 aug 2014, 23:23

Hej,
Jag laminerade ihop skrov och köl på våran D35a i våras för att slippa den fula Sika skarven där lite rost tycktes alltid komma från.
Inför detta ville jag att kölbultarna skulle vara max dragna och köpte en momentnyckel med krafthylsor samt fick momentet från Hanse.
Jag kunde dra dom ca 5 grader och båten var då 4 år gammal.

Priset för alla verktyg slutade på ca 1500:- på verktygsboden i borås.

Är det någon som behöver momenten så har jag för alla Dehler och Hanse modeller.

Häls,
Jorgen D35 Victory
Bilagor
Momentnyckel Dehler 35.jpg
Momentnyckel Dehler 35.jpg (78.54 KiB) Visad 18537 gånger
Jörgen A

Inläggav Administratör » tis 26 aug 2014, 21:43

Hej, Jörgen!
Hur laminerade du ihop köl o skrov? Lossade kölen antar jag? Det vore rätt skönt o slippa sikaskarven som är svår att få "rostfri".
/Stefan K
Administratör
Site Admin

Inläggav Administratör » tis 26 aug 2014, 21:47

Kollade nu på kölritningen (som finns under Råd&Tips), Dehler 34DD har också M24 bultar(x10).
/Stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav JOL » tis 09 sep 2014, 08:30

Tätade skarven i våras på min D35:a.
Jag slipade bort bottenfärgen ned till epoxilagret på skrov och köl, om du har målat med epoxiförg över sikan så peta bort de kvarvarande epoxiflagor som kan sitta kvar samt ev. rost.

Köp NM elastisk Epoxi, NM 705, finns på http://www.epotex.se/
Blanda de två komponenterna exakt, är blandninge inte exakt härdar inte spacklet som det ska. spackla ut 1,5 decimeter från kölbladet.
Stryk ut med spackel, efter 3-4 dagar kan du slipa yta jämn. behöver du spackla flera gånger måste ytan slipas mellan spacklingarna

Ska i vinter spackla skarven mellan blybulben och kölbladet i järn (har Dehler 34sv köl), sett lite rost även där.

//Johan D35 232
JOL

Inläggav Jörgen A » tis 09 sep 2014, 12:26

Hej Stefan, jag gjorde som Johan fast tog bort gelcoaten på skrovet ca 10cm runt kölen och blästrade järnrent på toppen av kölen samt skarven mellan fena och bulb. Primade sedan med NM270, spacklade skarven med NM705 och laminerade med 2x450g+1x135g. Spacklade sedan upp formen och passade på att förlänga kordan till profilerna möttes så akterkant blev vass på bade fena och bulb, samt spackade bort all ojämnheter. avslutade med 6 sprutade Light Primer lager.

Ska bli spännande att ta upp nu till hösten och se om det har hållit :?

häls, jörgen
Bilagor
reno beskrivning small.jpg
reno beskrivning small.jpg (251.02 KiB) Visad 18430 gånger
Jörgen A

Inläggav Administratör » tis 23 sep 2014, 21:04

Intressant, Jörgen. Hoppas det ser lika fint ut när du lyft upp båten. Bifoga gärna bilder!
En fråga, menar du att varvet lagt glasfibermatta (rowingmatta ser ut som glasfibermatta som man har på husväggar) vid skarven järn-bly?
Om i så fall fattar jag inte varför man gjort så?
/Stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav Jörgen A » tis 23 sep 2014, 21:29

Hej Stefan, jo det är med skräckblandad känsla båten skall upp. Återkommer med bilder.

Ang. armeringen så är det riktiga namnet målarremsa, se bifogad bild.
Om det är varvet som armerat spacklet vet jag inte då jag inte köpte båten ny, så det var fel av mig att skriva så.
Vad jag vet var att ett lager självhäftande målarremsa var enda armeringen, och att den spruckit som syns på bilen.

Återkommer!

Häls, jörgen
Bilagor
målarremsa.jpg
målarremsa.jpg (30.29 KiB) Visad 18341 gånger
Jörgen A

Inläggav simon.kindt » tor 25 sep 2014, 19:08

Hej Jörgen!

Intressant projekt. Du nämnde att du har åtdragningsmomenten för alla Dehler och Hanse. Har du lust att lägga upp åtdragningsmomenten för Dehler 34 DD?

Mvh Simon Kindt
simon.kindt

Inläggav Jörgen A » tor 25 sep 2014, 19:45

Hej Stefan, opps där hade jag inte kollat tillräckligt noga...

Dokumentet innehöll bara dessa modeller...

häls, jörgen
Bilagor
overview keel bolts.jpg
overview keel bolts.jpg (149.19 KiB) Visad 18309 gånger
Jörgen A

Inläggav Göran Häger » tor 25 sep 2014, 22:59

Tack Jol och Jörgen för era intressanta inlägg. Tänker ta itu med skarven på min 36:a nu i vinter. Sikan har börjat bubbla upp på flera ställen och vatten samlas under. Det jag funderar på är håller verkligen epoxin för den flex som uppstår mellan skrov och köl. Då borde väl tillverkaren byggt så redan från början, skarven blir ju betydlig snyggare. Kanske andra fabrikat gör så? Det är klart en tunn spackelmassa spricker lättare än tjockare med armering som Jörgen gjort. Har din lagning hållt Jol?

Hälsningar Göran
Göran Häger

Inläggav Jörgen A » tor 25 sep 2014, 23:03

Hej Göran, vet inte om den hållt, 2 veckor kvar till upptagning...
Oavsett hur det ser ut tänkte jag ta några bilder och skicka upp här, så kolla om par veckor igen.

häls, jörgen
Jörgen A

Inläggav Administratör » fre 26 sep 2014, 22:26

Hej, Simon (o Jörgen) Dehler 34DD har 10 st M24 och dom ska dras 189 NM (18,9 kpm).
/Stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav Casper » sön 02 nov 2014, 22:14

Hej Jörgen,
Har du haft möjlighet att ta bilder.
Jag har samma problem på min Dehler 34SV och ville gärna se om lösningen funkar.
Henrik
Dehler 34SV
Casper
Casper

Inläggav JOL » fre 07 nov 2014, 10:19

Hej,

Jag kan nu efter spacklingen med NM705 över skarven fylld med sikaflex konstatera att det ej hållt efter en sommar.
NM705 har sprukit runt om kölens skarv.

Spacklet blev kanske för tunnt för att hålla, tror mer på det jobb Jörgen gjort, vore kul med rapport från Jörgen hur det hållt.

Jobbet i vinter blir alltså:
Kontrollera kölbultarnas åtdragningsmoment, rensa bort sikan mellan köl och skrov och fylla detta utrymme
med NM705 som är hårdare än sikaflex men ändå elastiskt, jag tror att ett hårt spackel spricker med den lilla rörelse som alltid finns i skarven. Laminera med glasfiber mellan köl och skrov ger en elastisk och tät skarv.

Sedan en undran, hur har ni spacklat genomförningarna på D34/35? vilket spackel har ni använt?
Funderar på NM705 även här för att slippa sprickor mellan genomförning och skrov.

//Johan (JOL)
JOL

Inläggav Jörgen A » fre 07 nov 2014, 13:17

Hej alla, och hurra, laminering har hållit en sässong :P
-till och med efter ett försök att segla igenom en sandbank... :oops:

Det ända som har hänt var att jag slipade Light Primern för tunn på ett ställe utanför lamineringen, och det har blivit en liten rostfläck.
Som tur är lamineringen fortfarande intakt.

häls, jörgen
Bilagor
Kölrenovering sässong 1.jpg
Kölrenovering sässong 1.jpg (134.12 KiB) Visad 18040 gånger
Jörgen A

Inläggav Administratör » lör 08 nov 2014, 00:49

JOL (o Jörgen), du kan kika lite på min blogg så ser ni lite vad jag håller på med nu. http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Jag har spacklat mina infällda bordgenomföringar med vanligt polysterspackel (Stålplast) och det har fungerat oklanderligt i 4 år. Tycker inte det finns någon som helst anledning att använda epoxi där. Båten är ju byggd i polyester.
Jörgen det ser ju riktigt fint ut. Kul! Jag kommer dock att skippa glasfiberarmering i NM Elastic 705 Epoxi som ska fyllas i springan mellan köl o skrov senare i vår :shock:
Det ska inte gå att se någon som helst skarv mellan skrov o köl, det är målet.
Seglarhälsningar
Stefan
Bilagor
Kölfix 2014.jpg
Kölfix 2014.jpg (2.03 MiB) Visad 18026 gånger
Administratör
Site Admin

Inläggav JOL » lör 08 nov 2014, 12:10

Hej Jörgen,

fantastiskt kul att det funkat,
En fråga, laminerade du med NM705 som bindningsmedel, dvs använde NM705 som bindemedel och laminerat in NM705 i väven?
Jag hade en tanke att använda polyester som bindningsmedel till väven som lamineras utanpå skrov och köl.
Tricket att lösa är att få väven att hänga kvar uppochner under härdningen och fästa i 90graders vinkeln på kölen.

Mvh Johan (JOL)
JOL

Inläggav Administratör » mån 10 nov 2014, 00:04

JOL det är absolut inget problem att plasta med polyester och glasfibermatta "upp o ner".
Tror nog att NM705 är lämpligare då polyester är klart "stel", vilket kan bli ett problem då man laminerar på både gjutjärn och skrovet i GAP, oavsett om det finns glasfiber i eller ej. Det tunna lager som läggs på kan ju inte heller ta någon last att tala om. Det kan nog röra sig en del i kulingkryss..
En fråga till Jörgen, var NM705 svårslipad? Den som du la på har ju hårdhet Shore 80, alltså rätt lik hårt gummi.
Seglarhälsningar
Stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav Jörgen A » mån 10 nov 2014, 11:12

Hej, jag använde NM Laminering 275A och rovingmatta. Det går utmärkt att laminera uppåt. Jag var på en kvällskurs hos NM och där använde dom en liten målarrulle istället för att pensla och rulla med aluminiumrulle.
Man kan pressa ur och få det riktigt torrt med målarrullen.

NM705 var inte lättslipan, som gummi. Det var lättare att skära fram formen. Men då jag bara har den i skarven var inte ytan så viktig att få perfekt.

Vill passa på att rätta mig själv, lamineringen jag gjorde var bara mellan kölflänsen (den horisontala delen på kölen) och ca 8cm in på skrovet (gelcoat bortfräst), inte ner på kölfenan. Anledningen var att fenan skulle få behålla sin storlek ända upp till flänsen. Med matta på så hade den blivit större...

//jörgen
Bilagor
kölrenovering.jpg
kölrenovering.jpg (17.51 KiB) Visad 17986 gånger
Jörgen A

Inläggav Administratör » tis 11 nov 2014, 22:31

Tack Jörgen, då förstår jag hur du gjorde med lamineringen. Det blir ju lite konstigt att ha en stum glasfibermatta i en "gummimassa".
Blir ju lite som att förstärka modellera med ståltråd i .. :roll:
Hälsningar
Stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav fredrik77 » mån 20 apr 2015, 10:13

Hej Stefan,

Såg lite snygga bilder på din blogg:
http://dehlerdoris.blogspot.se/2015/04/ ... inish.html

Har du lust att utveckla lite mer här kring hur det gått? Tips och tricks, fallgropar, osv.
fredrik77

Inläggav Administratör » fre 24 apr 2015, 17:43

Det gick hur bra som helst att fixa till centrumlyft.
Sjösatte idag 24 april.
Lite bilder kommer på bloggen.
Stefan "Dehlerdoris"
Administratör
Site Admin

Återgå till Skrov och Däck