Läckage via ljusinsläpp i taket - Dehler 34 SV

Läckage via ljusinsläpp i taket - Dehler 34 SV

Inläggav Anders_A » ons 25 jul 2012, 10:49

Hej
Har en Deheler 34 SV från 2008 med ljusinsläpp ´(light strips) i taket. Blir ljust o trevligt i båten men nu har de börjat läcka genom flera av dem.
Vet att några andra haft samma problem o skulle gärna få del av era erfarenheter då jag måste få bort läckaget.
Skulle gärna behålla dem men man måste kanske sätta igen ljusinsläppen och lägga en bit teak över.

Tacksam för tips
/Anders
070 374 2190
anders.almqvist@telia.com
Anders_A

Re: Läckage via ljusinsläpp i taket - Dehler 34 SV

Inläggav skerker » sön 04 aug 2013, 10:53

Hej

Har (haft) samma problem på en D34SV jag köpte förra året. Började läcka efter sjösättning i år. Efter diskussion med flera här på forumet så har jag haft ljusinsläppen bortmonterade och omlimmade av Simrishamns varv. Enligt varvet satt flera av rutorna helt löst när de tagit bort nåtningen och på vissa hade limmet fortfarande inte härdat(!) efter 5 år. Felaktigt materialval och en elak primer verkar vara problemet...

Nu är rutorna omlimmade och det som återstår i slutet av sommaren är att åter lägga nåtningslisten för att få det snyggt. Verkar vara tätt nu och ljusinsläppen är kvar. Har haft en del problem med vatten som rinner ner längs babords sida både i främre skåpet, precis akter om skottet för om masten och bakom elpanelen. Detta har dock inte hänt igen trots översköljande sjö och kraftigt regn, så med lite tur kan det vara gammalt vatten. Återstår att kontrollera och eventuellt täta om sidorutorna under hösten.

Återkommer... =)

//Staffan
skerker

Inläggav skerker » sön 01 sep 2013, 13:59

Hej!

Har fått mina ljusinsläpp (light strips) i rufftaket omlimmade och måste säga att jag blev rätt nöjd. Det är varvet i Simrishamn som gjort jobbet och än så länge verkar det hålla tätt. Istället för att lägga teak över, som jag vet några har gjort, så behöll jag prismorna då jag tycker de är snygga och ger trevligt ljus invändigt. När varvet plockade bort nåtningsfogen på de originalmonterade prismorna så var två i princip helt lösa. Limmet hade inte härdat sedan båten producerades, dvs på 6 (!!) år. Förhoppningsvis är jobbet gjort bättre nu =) Kanske får anledning att återkomma i ärendet...

//Staffan
Bilagor
d34sv-lightstrips.jpg
Nylimmade ljusinsläpp
d34sv-lightstrips.jpg (174.65 KiB) Visad 13308 gånger
skerker

Inläggav per » sön 27 okt 2013, 17:11

Jeg har også limt lightstrips'ene på min 2008 modell D34SV på nytt, noen av dem 2 ganger. Hos meg slipper limet fra glasset. Limet har vært helt herdet og sprøtt i overflaten som var mot glasset. Det er påfallende at det kun løsner der solen står på hele dagen, mens alt er ok der det er en del skygge fra mast og bom. Jeg tror derfor at det er solen som tar limet fra baksiden gjennom glasset. Jeg erfarte det samme med de limte vinduene på min gamle Dehler 33. For å hindre at solen tar limet på nytt, har jeg nå maskert den delen av glasset der det er lim på baksiden med anti-skli-tape. De neste 2 - 3 årene vil vise om det fungerer.
per

Inläggav skerker » lör 02 aug 2014, 19:33

Hej

Det är nog som du säger, solen verkar ta ut sin rätt på limmet på ett ganska dålig grundkonstruktion. Jag ser hur det bubblar sig på mina nylimmade så jag ska ta ditt tips och maskera med tejp. Måste eventuellt limma om någon av de prismorna som verkar släppt mest...

//Staffan
skerker

Inläggav consensus » tis 05 aug 2014, 21:43

Båten är ny för mig i år, en D34 SV/RS (2007). Förra ägaren tröttnade på läckaget, även efter omnåtning. Så prismorna togs sedermera bort och teak lades istället. Jag tycker det ser bra ut, både ute och inne i båten. Och så är det tätt.

//Anders
Bilagor
D34 SV RS.jpg
D34 SV RS.jpg (224.38 KiB) Visad 12571 gånger
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav skerker » tis 05 aug 2014, 21:56

Ja, det blir kanske att krypa till korset och täcka dessa helt som du har gjort. Vet att flera D34SV har löst problemet på detta sätt. Tät båt är bra...

//Staffan
skerker

Inläggav skerker » sön 05 okt 2014, 21:57

Anders, skulle du kunna ta någon bild när du har tid hur det ser ut inifrån, där de gamla ljusinsläppen satt?

//Staffan
skerker

Inläggav consensus » sön 12 okt 2014, 17:26

Hej, hittade bara en halvdålig bild inifrån. Jobbet utfört av Tommy Gullberg i Västerås. Insidan är i princip orörd, förutom att man har satt teakribb i ramarna till ljusinsläppen, förmodligen eftersom undersidan på teaken på ovansidan är full med nåtmassa. Det ser faktiskt bra ut, speciellt efter att jag tvättat bort smutsen som syns på bilden. Jag kan knäppa bättre bilder om du behöver.

Gullberg har skruvat fast teakribben på ovansidan och pluggat. Därmed skiljer sig de två ribben som ersätter prismorna från resten av teaken, som ju enbart är limmad.

Mvh
Anders
Bilagor
Ute.jpg
Ute
Ute.jpg (234.22 KiB) Visad 12374 gånger
inne.jpeg
inne.jpeg (88.88 KiB) Visad 12374 gånger
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav skerker » tis 14 okt 2014, 14:30

Tack för bilderna. Det blir att göra liknande insats i vinter för min del. Varvet här nere i Blekinge som ska göra jobbet tyckte dock att man skulle fylla hålrummen (dvs de gamla ljusinsläppen) med divynicell, plasta och sedan sätta teak både ovanpå och under för att få det isolerat och mer integrerat i överbyggnadens struktur. Dvs, de vill sätta teak-ribbor även i inntertaket längs med de uttag som redan finns vilket nog kan bli rätt snyggt. Återstår att se resultatet...

//Staffan
skerker

Inläggav consensus » tis 14 okt 2014, 21:56

Det blir nog helt klart snyggast. Ramarna på insidan är lätta att få bort, kan jag intyga.

Jag tror utmaningen för varvet blir att plasta över hålen när det är så tajt till omgivande teak och plast. Den dagen det är dags att lägga om all teak så blir det överplastning även för mig. Men dit är det långt kvar hoppas jag.

Lycka till!
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav skerker » mån 29 dec 2014, 17:27

Blev rätt bra faktiskt tror jag! Teaken måste klart komma "i fas" med övrig men blev riktigt snyggt invändigt med teaklisterna i taket.
Förpiken blev dock klart mörkare, men det får kompenseras med belysning när det behövs.

Nu "bara" ett fönster kvar att täta... =)

//Staffan
Bilagor
IMG_3701.jpg
Utvändigt
IMG_3701.jpg (158.13 KiB) Visad 12068 gånger
IMG_3696.jpg
Invändigt
IMG_3696.jpg (94.33 KiB) Visad 12068 gånger
IMG_3700.jpg
Utvändigt
IMG_3700.jpg (136.2 KiB) Visad 12068 gånger
skerker

Inläggav consensus » tis 30 dec 2014, 20:04

Äntligen tätt, skönt.

Plastade du igen hålen eller lät du dom vara kvar?

Mvh//Anders
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav skerker » tis 30 dec 2014, 20:53

Hålen ska vara igenplastade enligt varvet, så jag får lita på dem. Det borde inte kunna läcka mer just där i alla fall. =)

//Staffan
skerker

Inläggav consensus » tis 30 dec 2014, 21:54

Har du fler läckage? Luckor eller rutor?
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav skerker » tor 01 jan 2015, 16:48

Tyvärr har jag två mindre läckage till jag måste fixa till.

1. Det läcker i stybordssidans öppningsbara fönster, i dess lägsta punkt i princip direkt över navigationssitsen. Har inte studerat det i detalj ännu men det verkar vara när det kommer vatten ovanför ramen på utsidan som det följer med runt och sedan droppar in, dvs spelar ingen roll om fönstret är stängt eller öppet. Tror dock det är ganska enkelt att fixa och det rör sig inte om något stort, men irriterande och fult.

2. Märkte alldeles i slutet av säsongen att den aktra luckan i rufftaket har börjat läcka i framkant. När jag trycker på luck-glaset underifrån så släpper rutan lite från fogen/listen så jag antar att jag måste lossa och foga om rutan i ramen. Trist... Trodde att de använde Lewmar eller andra bra grejer till sådana saker som fönster och luckor men så verkar inte vara fallet...

Snart så! =)

//Staffan
skerker

Inläggav consensus » tor 01 jan 2015, 17:18

Berätta gärna hur du får bukt med läckaget genom rutan. Jag har i viss väderlek haft dropp från den fasta rutan framför din läckande ventil. Fick bort innerramen och drog åt samtliga skruvar som håller rutan i aluminimstycket där alla rutor sitter. Vore inte dumt med en ritning på hur det hela sitter monterat.

Däcksluckorna är väl från Harken, så de torde vara av bra kvalitet. Jag har fått efterdra skruvarna till gångjärnen som glappat, samt bytt alla o-ringarna i låshandtagen.
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav seglarn252 » mån 28 nov 2016, 16:58

Hej.

Någon som vet vad det har kostat att få rutorna utbytta mot teak på däcket?

Seglarhälsning Fredrik Olander SWE 38 Dehlta.
seglarn252

Inläggav Anders_A » mån 28 nov 2016, 17:47

Hej
Gullberg i Västerås gjorde jobbet på min 34 SV runt, tog bort prismor och la ny teak (även ny teak funt främre ruffluckan för att få ihop det snyggt), slutade på drygt 20' om jag minns rätt.
Riktigt bra blev det hursomhelst
/A
Anders_A

Inläggav seglarn252 » mån 28 nov 2016, 22:23

Ok tack för snabbt svar.

Det blir nog Gullberg som får styra till min skuta också om prislappen ligger i den häraden..

Vilket år gjorde han jobbet.

Mvh Fredrik.
seglarn252

Inläggav consensus » fre 02 dec 2016, 21:32

Västerås eller hur? Vill du spana in hur Gullberg löste det på min båt så hör av dig. Står i båthus på Lövudden...
//Anders
Dehler 34 SV/RS
consensus

Återgå till Skrov och Däck