Läcka i innertak

Läcka i innertak

Inläggav Johan högberg » mån 19 sep 2011, 16:53

Hej, Jag har en Dehler 33 och har fått problem med att regnvatten kommer in någonstan ifrån och rinner i mellantaket för att läcka ut via armatur i rufftak alternativt via kanal som löper i höjd med däcket (där ruffftak möter däcksida på insidan) cirka 20 cm akter om röstjärnsinfästningarna. Problemet har accelererat och jag hittar inte läckan. Är det någon som kan ge mig tips om vade det kan röra sig om, hur hitta läckan?, eller vad göra? eller kan namnet på någon som kan sånt här? Båten ligger i Vken utanför Höganäs/Helsingborg. I övrigt har jag en underbar båt. Mvh Johan
Johan högberg

Re: Läcka i innertak

Inläggav joe » mån 19 sep 2011, 21:24

Hej, har samma problem - om jag inte har sprayhooden uppfälld. Misstänker att det är någonstans runt skjutluckan det kommer in?
Det kommer ut någon droppe då och då vid stolpen vid navbordet, samt vid bokhyllan på sb-sida - i mitt fall c:a 20cm framför röstjärnsinfästningen.
Inte mycket, men tillräckligt för att vara irriterande. Men med sprayhooden uppe - helt torrt.

/Joakim
joe

Inläggav henrik » mån 19 sep 2011, 22:37

När jag letade båt fick jag informationen att det är mer eller mindre standard att rutorna läcker efter ett antal år. Ofta är det läckage i den lodräta skarven i plexirutan, detta rinner ner genom armaturen på toaletten, förutsatt att det är babordssidan förstås. Tittar man på annonser ser man ofta att det är en brun fläck på handfatet och en brun rinning ner i hörnet till vänster om toaletten, beror på att armaturen rostar pga av detta vatten. Vattnet kan också leta sig längs hyllan du beskriver in till akterruffen och vidare längs med skrovsidan. På vår båt är rutorna omlimmade och hyfsat täta. Vi har ingen smutsrand på vår båt. Jag efterdrog en skruv och fick bort det sista läckaget, några droppar vid hällregn. Detta var ovanför köket, men det vattnet rann på utsidan av innertaket och landade på skivan över spisen. Jag har dock lagt märke till att det kan komma ett par droppar från akterkanten på skylighten på rufftaket, de landar på bordet. Känner någon till någon armatur med LED som kan ersätta de befintliga infällda spottarna i taket, som passar i hålet?

mvh Henrik
Henrik Elfström, Oskarshamn, Dehler 33CR
henrik

Inläggav joe » mån 19 sep 2011, 22:40

På vår båt läckte också rutorna, så det fixade vi i våras med ny tätning - butylgummi + sika. Efter det har jag inte sett någon läcka från rutorna. Återstår ruffluckan (och kanske skruvar till grabbräcken?)

/Joakim
joe

Inläggav Erik Barkefors » tis 20 sep 2011, 09:53

LED-lampor finns på bl a Clas-i-sjön. Kolla om inte någon på den här sidan passar att ersätta befintliga lampor så du slipper byta hela armaturen.
http://www.clasohlson.se/product/catego ... gory=ljuskällor:LED-lampor&id=88601375&_path=251882;85177594;88601372;88601375

Ev. kan du behöva klippa upp hålet i botten lite för att få plats med den större LED-hållaren.
Har haft tre egna båtar men gastar mycket hos andra. Fast nu har jag köpt en gammal Maxi 777 (sept 2010) så vi får se hur det blir framöver ;-)
Har jobbat professionellt med båtar och tillbehör tidigare. Gillar bäst spinnaker, riggtrim och navigation...
Erik Barkefors

Inläggav henrik » tis 20 sep 2011, 10:20

Hej,

Jo, jag har bytt ut ett par halogenbulber mot g4 LED. Köpte en från Benns som gav ett grönt sken, alla såg sjösjuka ut... Riktigt obehagligt ljus. Kan ha varit denna: http://www.benns.se/ledlampa-g4-p-9285-c-280.aspx. Köpte en annan på biltema som gav ett lite rödare sken än halogen, men är klart godkänd. Tror det var denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/LED/LED-lampa1/. Jag är nu ute efter att byta ut några av de infällda armaturerna i taket eftersom de har rostat. Eftersom LED inte blir varma borde även plastarmaturer fungera. Tips?

mvh
Henrik
henrik

Inläggav Helmsman » ons 21 sep 2011, 19:12

Hej!
Jag har också haft vatten som kommit ut vid takarmaturen och runt stöttan. Förra säsongen var det så lite så man kunde ta det för kondens. Denna säsongen fräste jag upp hålet till kablarna i maststöttan då förvärrades läckan.
Plockade bort takarmaturen och konstaterade att det kom uppifrån mastfoten och följde kablarna ner. Vattnet kom dock bara vid riktigt hård vind kombinerat med rikligt med regn.
Har ju funnits många tillfällen att testa i sommar... :lol:

D29 -06
Gunnar Brynolf
D29 S-235
Helmsman

Inläggav Johan högberg » tor 22 sep 2011, 20:35

Hej, Tack för alla inlägg! Jag hittar dock inte läckan. Är det någon som vet något instrument eller expertis man kan vända sig till? Kan man optiskt gå in och leta fukt? /Joe
Johan högberg

Inläggav henrik » tor 22 sep 2011, 22:32

Anticimex har något kul instrument att mäta fukt med kring golvbrunnar och dylikt. Det har en stålkula i änden och kan mäta genom plastmattan, man behöver inte penetrera tätskiktet. Kanske kan funka?

/Henrik
henrik

Inläggav Johan högberg » sön 25 sep 2011, 19:57

Hej igen, någon som vet om man kan lossa innertaket på 33:an för att på så se var vatten tränger in?/Johan
Johan högberg

Inläggav Johan högberg » sön 02 okt 2011, 16:04

Hej, Äntligen! Vi spolade båten med slang utan att kunna hitta läckan men med högtrycksprutan visade det sig att det är grabbräckena som tar in vatten. Nu ska vi bara få loss skruvaran till grabbräcket. Någon som har ett tips. Det verka sitta berget och lätta att dra sönder. Tack för kloka råd!/Johan
Johan högberg

Inläggav Administratör » sön 02 okt 2011, 20:31

Hmm... o jag som trodde att alla Dehlerbåtar var helt täta som vår Doris :shock:
StefanK
Administratör
Site Admin

Inläggav moster » tis 28 feb 2012, 22:04

Hade läckage i d33 dagmar (hela rutor). Visade sig ordentligt på en östersjömara då det brallade ollon. Vatten över durknivå. Efter omlimning av rutor och demontering av "lucka" och beslag akterifrån på rufftaket var det dags för genuaskenorna. Visade sig att det fanns otätade felborrade monteringshål för under beslaget längst fram på skenan... Nu är hon tät förutom läckage via förstagsinfästningen som jag inte får tätt.
/Marcus Österberg - http://teamsydost.blogspot.com
moster

Återgå till Skrov och Däck