Övermålning av TBS - tips på färgval och nyans

Övermålning av TBS - tips på färgval och nyans

Inläggav cjcallin » tor 14 apr 2011, 11:29

Hej!
TBS däcket på vår Dehler 33 är övermålat med halksyddsfärg, halksyddsfärgen har börjat släppa och vi måste nu måla över på nytt. dessvärre vet jag inte vad det var för färg (jobbet gjordes av Dehler i Monnickendam som nu är nerlagt). Är det någon som gjort samma sak (målat över TBS) och hittat en bra färg i bra nyans? Jag testade på en liten yta men tycker international interdeck är för kall i sin nyans som grå mot vitt skrov.

Någon som vet kvaliteten och funktionen på Interdeck mot tex Hempel Decolay, finns fler som är bra?

STack på förhand!
cjcallin

Re: Övermålning av TBS - tips på färgval och nyans

Inläggav Erik Barkefors » tor 14 apr 2011, 16:49

Kanske det här är något för er?
http://www.armacoating.se/

Annars...

Det fanns tidigare färdigskurna satser med ny TBS-matta till de olika Dehlerbåtarna. Har inte koll på om det finns fortfarande men kolla med Johan W.

Italnordic säljer TBS-matta i Sverige och det finns olika färger och storlekar. De har också en manual för monteringen:
http://www.italnordic.se/Soksida?Search ... chButton=Sök
http://www.italnordic.se/Archive/Bilder ... kskydd.pdf

För att kolla priser och färger kan du jämföra med engelska Proboat. Pundet står lågt nu:
http://www.proboat.co.uk/item.asp?cat_i ... =311&dep=1
Har haft tre egna båtar men gastar mycket hos andra. Fast nu har jag köpt en gammal Maxi 777 (sept 2010) så vi får se hur det blir framöver ;-)
Har jobbat professionellt med båtar och tillbehör tidigare. Gillar bäst spinnaker, riggtrim och navigation...
Erik Barkefors

Inläggav cjcallin » tis 26 apr 2011, 13:40

Tack för information om TBS samt däckbeläggning.
Är det ingen som målat över TBS:en på sin Dehler?
Ingen som har erfarenhet av tex international interdeck eller Hempel Decolay?
Tackar på förhand - your thoughts mean a lot to me!
MVH/CJ
cjcallin

Inläggav Latika » lör 30 apr 2011, 22:03

Om jag förstår dig rätt är det i stort en estetisk fråga, rätt? TBS:en är redan övermålad sedan tidigare och du har själv "provmålat" lite, så att det går råder det ingen tvekan om, eller? Vet du hur många år sedan det var som varvet målade däcket?

Sannolikt är det både billigare och enklare att måla än att byta till ny TBS, inte minst om det verkar hålla 6-7 å, fast det är väl upp till var och en att avgöra.

Vill du lägga upp en bild eller två på det som släppt, samt det du själv målat?
/Henrik
Latika

Inläggav Tobber » fre 01 jul 2011, 09:02

Hej,
såg frågeställningen först nu. Jag målade mitt TBSdäck förra våren, och har använt båten ganska flitigt sedan dess. Ett antal kappseglingar och nöjesseglingar. Jag använde Hempels Deckolay medium grey. Den verkar fungera perfekt. Färgen är inte helt hård till karaktären vilket nog passar TBSen bra, som ju är lite mjuk. Använder man hård färg, riskerar man nog att det släpper. Har inte fått ett enda färgsläpp, och halkskyddet är toppen även när det blir vått. Så den kan jag rekomendera, blev som en ny båt (nästan). Tvättade först med aceton (ca 2 liter), maskerade och målade i ca 20 graders värme utomhus. Använde liten roller och tråg. Bilder finns om nån är nyfiken.... :D
Tobber

Inläggav cjcallin » sön 03 jul 2011, 11:23

Hej!
Det blev slutligen Decolay även för oss (rollad med primer som bas), nyansen passade båten bra. MVH/CJ
cjcallin

Inläggav Latika » lör 22 okt 2011, 20:53

-Kind of Blue, har du lust att lägga upp eller skicka några bilder på det målade däcket?
Latika

Inläggav Lars » tis 22 maj 2012, 21:01

Jag tänkte måla om TBS-mattan med Decolay, men den verkar ha utgått ur Hempels sortiment. Någon som provat någon alternativ flexibel färg.
När jag ringer Hempel hänvisar de bara till återförsäljare, men de kan inte svara på min fråga.
Vår andra Dehler är såld, väntar på leverans av en ny begagnad
Lars

Inläggav Latika » tis 22 maj 2012, 21:59

Jag pratade med Monica på Ital Nordic som vad jag förstår har agenturen för TBS och hon har fått frågan tidigare och hade ett gammalt mailsvar som lyder:
"If you want to apply a paint on TBS non-slip covering, this is Deckline paint from company :

MAP YACHTING Paint Systems
296 Avenue de la Tramontane
Zone Athélia IV
13705 LA CIOTAT
France
Tél : +33.(0)4.42.98.14.50
Fax : +33.(0)4.42.98.14.51
Mobile : +33.(0)6.45.48.55.31
www.map-yachting.com

This will be a solution for a few years."
Latika

Inläggav Lars » tis 28 jun 2016, 13:18

Jag har försökt få tag i MAP, men de svarar inte. Är det någon som har färsk erfarenhet av att måla sin TBS-matta med antingen Treadcoat eller International Interdeck?
Lars

Inläggav Torbjörn » tor 30 jun 2016, 17:35

Hej,
Målade mitt TBS-däck med Treadcote "White sand" för c:a en månad sedan.Lätt att måla med.Sitter kvar än så länge.Målade 2 lager för att det skulle täcka på den grå TBS mattan.Färgåtgång 1,2 liter på 2 lager.
Hälsningar
Torbjörn
D29:an Audrone
Torbjörn

Inläggav Lars » tor 30 jun 2016, 17:37

Tack för återmatningen. Ligger du i Borstahusen? I så fall pratade jag med dig när du skulle måla. Rapportera gärna lite senare under säsongen om hur färgen står emot slitage och hur den sitter kvar.
Lars

Inläggav Torbjörn » tis 23 aug 2016, 14:49

Hej,
Övermålningen av mattan med Treadcote såg bra ut under ett par månader men har nu börjat släppa på ställen där jag gått mest.Verkar som att man måste måla varje år för att det skall se bra ut.Tycker inte detta är en bra lösning.Funderar på att ta bort mattan helt.Under mattan verkar finnas ett däcksmönster av samma utseende som på rufftaket.Mattan kan man nog dra av ganska lätt men att få bort massan(troligen Sikaflex 221)från däcksmönstret är nog inte lika lätt.
Får väl återkomma om detta.
Hälsningar
Torbjörn
Torbjörn

Inläggav Torbjörn » lör 08 okt 2016, 16:21

Hej,
Som jag skrev tidigare var jag inte nöjd med min målade TBS-matta,färgen släpper och man förändrar naturligtvis mattans egenskaper om man målar den.
Jag tog bort TBS-mattan och gjorde rent däcksmönstret från all sikaflex som fanns under mattan.
Resultatet blev mycket bra.Däcket ser ´´fabriksnytt´´ ut.
Behandlade sedan däcket med Lefant Non-Slip-Wax.Förutom ökat halkskydd ger detta wax en smutsavvisande yta och UV-skydd.
Jag har nu ett rent och snyggt däck som är lätt att underhålla både på kort och lång sikt.
Torbjörn
Torbjörn

Inläggav Administratör » sön 09 okt 2016, 13:19

Hej Torbjörn!
Hur tog du bort limmet/sikaflexen?
/stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav Torbjörn » sön 09 okt 2016, 19:42

Hej,
Vet inte om mitt sätt fungerar på andra båtar men så här gjorde jag.Vanliga lösningsmedel biter ej på sikaflex och att försöka skrapa bort sikan är heller inte bra då man riskerar att skada däcksmönstret.
Hos Båtaccenten hittade jag en slags olja som heter Paint & Glue Remover PLUS (literpris dyrare än bra whiskey men värd priset).Mattbitarna drar man lätt bort på en timmes tid,penslade sedan oljan på sikaflexen.Oljan fick sitta 2 dygn.Magic-oljan gör att sikan mjuknar och släpper lättare från däcket.Körde sedan med högtrycksspruta,en Kärcher K7,sikan lossnar inte lätt men den lossnar.För att få bort de sista resterna körde jag proceduren en gång till.Körde med högtryckssprutan totalt i c:a 3 dagar.
Som sista rengöring gick jag över däcket med Autosol,därefter vaxning.
Torbjörn/D29:an Audrone
Torbjörn

Inläggav Administratör » tis 11 okt 2016, 15:17

Tack för jättebra svar Torbjörn.. Ett alternativ kan ju faktiskt vara att ta bort TBS-mattan. Hur många burkar gick det åt?
Liten undran som jag inte vet, är det verkligen halkmönster under mattan..? Kan det inte vara en blank yta på vissa båtar? :shock:
Seglarhälsningar
Stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav Torbjörn » tis 11 okt 2016, 19:28

Jag gjorde slut på 6 burkar olja.Min D29 är årsmodell-99 och här finns halkskydd under alla mattbitar.Halkskyddet är av samma typ som finns på mitt rufftak.Även sittbrunnsdurken och steget i aktern har detta mönster. Mönstret måste ha gjorts redan vid tillverkningen av däcket så jag antar att detta var standard på D29 från den tiden men jag vet inte hur det är på andra Dehlerbåtar.
Torbjörn
Torbjörn

Inläggav Administratör » ons 12 okt 2016, 10:02

Tack igen Torbjörn!
Att jag frågade om halkmönstret beror på att TBS-mattan ligger "flush" gentemot den blanka ytan intill och då måste rimligen halkmönstret ligga 1 mm under "flush-läget". Är det så på din D29?
Nu är TBS-mattan iofs fin på min D34DD (lev. 2007) men det finns några ställen där den slitits något.
Seglarhälsningar
Stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav Torbjörn » ons 12 okt 2016, 12:37

Toppen på halkmönstret ligger lite under det blanka däcket.När mattan läggs på blir det ungefär samma höjd.Sikaflexen var lagd så att det precis täckte toppen
på halkmönstret.Titta på Marina-teams hemsida där finns en beskrivning på hur man lägger TBS-matta.På en av skisserna finns en genomskärning av däcket som
stämmer ganska bra med verkligheten.I ytterkant/akterkant på varje fördjupning på däck finns avrinningsfördjupning så att vatten inte samlas på däck.
Hälsningar
Torbjörn
Torbjörn

Inläggav Administratör » mån 28 aug 2017, 11:32

Det vore toppen med lite bilder o erfarenheter på lyckad TBS-refresh. Att lägga på/rolla Decolay (Polyuretan 1-komp)verkar ju fungera. Det finns 2-komponents Polyuretan också. Kjell Enbom i Trosa har lagt på en fransk sådan typ som ska passa till franska TBS. Deckline kallas den enligt tillverkaren MAP Yachting; www.map-yachting.com
Vi inom Tekniska kommittén kommer att jobba vidare med TBS-fix o försöka hitta något målningssystem att rekommendera, i syfte att slippa köpa nya TBS-plattor eller annat typ Threadmaster osv..
Det här är ett iofs ett kosmetiskt problem, men något som jättemånga tar upp i div. trådar, det finns ju hundratals (tusentals?) Dehler med TBS. TBS är en fantastiskt bra halkskydd men som ser lite trist ut efter c:a 8-10 år :cry:

Som sagt var gärna goda exempel och bilder här på Forum :D

/stefan
Sammanhållande Tekniska kommittén
Administratör
Site Admin

Återgå till Skrov och Däck