Avlastare för Spinnlift och Nedhal

Avlastare för Spinnlift och Nedhal

Inläggav Helmsman » ons 11 aug 2010, 22:23

Helmsman

Spinnbomlift o spinnbomnedhal

Inläggav Administratör » sön 15 aug 2010, 19:37

Administratör
Site Admin

Lift o Nedhal

Inläggav Helmsman » mån 16 aug 2010, 22:28

Helmsman

Re: Avlastare för Spinnlift och Nedhal

Inläggav Göran Häger » tis 16 nov 2010, 23:38

Jag skulle också behöva ett par x-tra avlastare till min 36:a. Funderar på om det är meningen att man ska gänga ner i aluminiumplattan och nöja sej med det, jag kan inte se nån möjlighet att använda bricka och mutter när det sitter ett innertak i akterruffen som är fast monterat. Någon som vet?
Göran Häger

Inläggav Erik Barkefors » ons 17 nov 2010, 11:40

Till Gunnar Brynolf:

Om du kappseglar så måste du skriva in i SRS-mätbrevet att du får använda både gennaker [u]och[/u] assymetrisk spinnaker för att få använda den kombinationen. När gennakern halsas på bogspröt i centrumlinjen är det inga problem så länge du inte använder spinnaker under samma segling. När gennakern halsas på svängbar spinnbom definieras den som assymetrisk spinnaker.

Läs mer på:
http://www.svensksegling.se/Avdforbatte ... assregler/
Har haft tre egna båtar men gastar mycket hos andra. Fast nu har jag köpt en gammal Maxi 777 (sept 2010) så vi får se hur det blir framöver ;-)
Har jobbat professionellt med båtar och tillbehör tidigare. Gillar bäst spinnaker, riggtrim och navigation...
Erik Barkefors

Inläggav Erik Barkefors » ons 17 nov 2010, 11:44

Stefan har lagt in däcksritningar med förstärkningar under Tips & Råd. OBS att de visas underifrån och att vissa saker bara finns på en sida - t ex avlastare till rullfockslinan. Aluminiumet går att gänga i och allra bäst är kanske att välja sk insatsgänga så att greppet i aluminiumet blir ännu större än maskinskruvens dimension.

http://www.dehlerclub.se/04_tekniska_ti ... h_dack.htm
Har haft tre egna båtar men gastar mycket hos andra. Fast nu har jag köpt en gammal Maxi 777 (sept 2010) så vi får se hur det blir framöver ;-)
Har jobbat professionellt med båtar och tillbehör tidigare. Gillar bäst spinnaker, riggtrim och navigation...
Erik Barkefors

Återgå till Skrov och Däck