hål i gelcoat

hål i gelcoat

Inläggav Gustav Kristensson » sön 03 jan 2010, 20:34

Hej

Jag har en dehler 29 2007 i Barsebäckshamn.
Jag upptäckte en skada/ hål på ca 7 mm i diameter på gelcoaten på kanten vid nedgångsluckan nära vinschen.
Vad som orsakat skadan vet jag inte, men det kan säkert vara ett slag, kanske från vinchhandtaget eller liknande. Hursomhelst ser det märkligt ut eftersom det är hålrum bakom och gelcoaten är tunn som ett äggskal. Jag får en obehaglig känslan av att gelcoaten också är lika skör som ett äggskal. Ska gelcoaten vara så här tunn?
Gustav kristensson
Gustav Kristensson

Inläggav Latika » sön 03 jan 2010, 22:13

Personligen tycker jag det låter som om gelcoaten är tunnare än den borde, märkligt med hålrummet som du beskriver.
Kolla med Johan på Promarine.
Latika

Gelcoat-hål

Inläggav Administratör » mån 04 jan 2010, 14:14

Hej Gustav!
Det har nog blivit en liten luftbubbla mellan gelcoaten o glasfibermattan.
Detta är inte ovanligt, speciellt i hörn där glasfibermattan viks kan det vara svårt att rolla bort all luft. En av mina gastar har en Arcona 400 o han hade en del sådant här också. Sådant här visar sig efter en tids användning..
Tala med Johan Wallin. Du ska också ha fått lite gelcoat i samband med leveransen med gelcoat av rätt typ/kulör för sådant här.
En van plastfirma fixar sånt här mycket lätt.
//StefanK
Administratör
Site Admin

Inläggav Erik Barkefors » tor 07 jan 2010, 17:50

Lägg i skadan och tejpa över med vanlig brun packtejp så blir det mindre att slipa. Djupa skador behöver ofta två eller fler fyllningar med härdning mellan. Polyester krymper lite vid härdning så det är sällan det blir perfekt efter en gång annat än vid grunda repor.
Har haft tre egna båtar men gastar mycket hos andra. Fast nu har jag köpt en gammal Maxi 777 (sept 2010) så vi får se hur det blir framöver ;-)
Har jobbat professionellt med båtar och tillbehör tidigare. Gillar bäst spinnaker, riggtrim och navigation...
Erik Barkefors

Återgå till Skrov och Däck