Röstjärnsinfästning Dehler 34SV

Röstjärnsinfästning Dehler 34SV

Inläggav skerker » tor 04 jun 2015, 13:30

Tjenare!

Är det någon som har koll på konstruktionen för röstjärnsinfästningen på Dehler 34SV? Jag har upptäckt sprickor i plasten på ytskiktet på mitt infäste på ena sidan. Hade en kille från varvet här och tittade och han blev lite skeptisk till att börja riva i det innan han visste hur konstruktionen såg ut. Inte kan den genomgående bulten enbart sitta fast i plasten?

//Staffan
Bilagor
D34SV-rostjarn-small.jpg
D34SV-rostjarn-small.jpg (67.17 KiB) Visad 5832 gånger
skerker

Re: Röstjärnsinfästning Dehler 34SV

Inläggav consensus » tor 04 jun 2015, 22:19

Oj! Det ser likadant ut på min båt, fast utan sprickor.

Jag har inte tänkt på det men visst sitter den genomgående sprinten direkt i laminatet. Det finns ingen rörelse utan endast en statisk last. Laminatet är starkt nog. Min gissning är att din båt är grundstött, där impulsen från riggen - ner genom vanten - gett denna skada.

Är balksystemet runt kölinfästningen reparerat? Om så är fallet så har man helt enkelt missat att reparera denna del efter skadan. Det torde vara en enkel operation där man slipar ner till oskadat laminat och bygger upp nytt friskt laminat. Det blir som nytt.

Hur såg det ut när du köpte båten? Man ser ju denna del av röstjärnet så fort man tar bort ryggstöden i salongen.
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav skerker » tor 04 jun 2015, 22:44

Njae, är än så länge inte helt benägen att hålla med, men jag är generellt positivt lagd. Enligt förra ägaren är båten aldrig grundstött eller skadad och jag har ingen anledning att misstro honom.

Grejen är att om man knackar på "locket" över infästningen så är det inte massivt, det är mer som en eftermonterad kåpa över själva infästningen. Det ser dessutom ut som en gjuten plastdetalj så jag tycker bärigheten i den deten känns inte som den är dimensionerad för att hålla riggen. Tittar man i sidan vid den genomgående bulten ser det ut som att "kåpan" bara är 3-4mm tjock vlket skulle stärka min tes. Jag misstänker att själva bulten är monterad direkt i någon balk bakom, för man ser att något balkliknande är inlaminerat i skrovsidan och följer skrovet ned till kölinfästningen, som sedan denna infästning för röstjärnen sitter monterad i.

Jag har inte haft denna spricka tidigare år (fjärde säsongen jag har båten) och kan egentligen först minnas att jag sett detta efter årets sjösättning/riggning. Som du säger, de syns tydligt när man inte har dynorna i båten och jag hade upptäckt detta tidigare i så fall.

Jag har varit i kontakt med Dehler-varvet som faktiskt svarade omedelbart att de skulle försöka ta fram konstruktionen så man kan se om det är bärande grejer eller kosmetiska grejer (såvida ingen här på forumet redan vet?) Har även pratat med Tommy på Gullbergs marina och han visste inte heller hur konstruktionen såg ut i detalj. Med lite tur är det inte så illa som det ser ut...

//Staffan
skerker

Inläggav consensus » fre 05 jun 2015, 19:28

Hej, nu blev jag nyfiken. Ska kolla på min båt när vi åker ut i morgon. Det låter rimligt så som du beskriver det.

Tommy Gullberg känner jag hyfsat, han reparerade vår förra båt (vi bor i Västerås). Man undrar dock hur sjutton den där sprickan uppstått. Dela gärna med dig av vad varvet säger.

Ett annat sätt är väl att lätta på riggen och dra ur axeln och försöker se med en spegel hur det ser ut på insidan. Masten står stadigt utan vanten om du låter gummikilarna sitta kvar.

Mvh
Anders
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav skerker » lör 06 jun 2015, 15:36

Hej

Ja, du får väldigt gärna kika på dina för att se om du blir något klokare.

Idag så slackade jag riggen och lossade den genomgående bulten. Vantskruven under däck var lätt att lossa det dryga varv som behövdes för att få loss bulten. När jag slackade riggspänningen så kröp sprickan ihop, så det känns som att riggens ansättning har någon form av spänning mot "locket" här. När jag sträckte riggen igen med allt tillbaka på plats så återkom den på liknande sätt som innan.

När bulten väl var borta så ser man lite mer, men det är fortfarande inte klart för mig hur konstruktionen är gjord. Jag är nästan säker på att det som spruckit enbart är en "kåpa" över själva infästningen, men sedan kan man ju fundera på om den har spruckit för att att något under den rört sig eller eftersom det varit spänningar redan innan.

Man ser tydliga metallrör och att dessa ligger på någon form av metallkonstruktion men väldigt svårt att avgöra hur dessa är fastsatta i den inlaminerade balken i skrovsidan. Rent logiskt tycker jag mig vara ganska säker på att sprickan i "kåpan" antagligen inte har någon påverkan på bärande och vitala delar, men det vore väldigt skönt att se en ritning på hur detta är gjort... Tips och funderingar mottages tacksamt.

//Staffan
Bilagor
IMG_4261.jpg
IMG_4261.jpg (50.1 KiB) Visad 5798 gånger
IMG_4265.jpg
IMG_4265.jpg (50.95 KiB) Visad 5798 gånger
IMG_4262.jpg
IMG_4262.jpg (48.25 KiB) Visad 5798 gånger
skerker

Inläggav Administratör » mån 08 jun 2015, 00:03

Hej Staffan! På IMG 4265 så ser det ju faktiskt ut som om det finns en svetsad RF plåt vid det rostfria röret? Kan den kanske vara fastlaminerad?
Dehler har ju tidigare haft stål/metallram där köl o vant varit förbundna. Men enligt uppgift så slutade man det detta för att reparationer på ramen blev komplicerade vid grundkörning.
Dom i Greifswald har väl aldrig byggt några 34SV så dom kanske inte har så mycket dokumentation? Fast dom borde ju fått allt mtrl. från Freienohl :?:
Stefan K
Administratör
Site Admin

Inläggav skerker » mån 08 jun 2015, 12:06

Har faktiskt lyckats få stor hjälp av Hanse (och Bosse på Dehler i Sverige) gällande detta som faktiskt lyckats få fram information från konstruktören! Så nu vet jag i alla fall hur det ser ut på pappret, vilket gjort mig lite lugnare. Det verkar inte längre finnas någon stålram utan balsa och laminat. Som jag har tolkat informationen så är själva delen sprickan finns i inte direkt bärande, röstjärnen sitter laminerade en bra bit nedåt, men det finns fortfarande en risk att sprickan påvisar en följd av en spricka på annat ställe. Jag är dock lite lugnare nu =)

//Staffan
skerker

Inläggav consensus » lör 13 jun 2015, 23:22

Jag tog en bild på ett av mina röstjärn under last. Knappast något sensationellt i sammanhanget. Mer smuts än i din båt bara. Jag studerade dock konstruktionen i lite mer detalj. Hela balksystemet verkar prefabricerat i form och sedan laminerat mot skrovet i ett stycke. Jag hade föredragit en platsbyggd lösning, där brister syns tydligare. Metallröret du tagit bild på, är det löst eller sitter det fast? Jag skulle gissa att man byggt balken homogen, och sedan borrat ur för axeln och skjutit in metallröret som en slags utlastning. Sitter det ytterligare metallbeslag i balken så ser det som sagt ut som att de sticker nedåt. Hur ser det ut längre ned längs balken? Ser lamineringen mot skrovet bra ut?

Sprickbildningens uppkomst återstår att klarlägga. Jag blir tyvärr nipprig när jag ser sånt här. Har suttit med vinkelslip i för många båtar och erfarit att det som syns på ytan är bara början på något värre under. Gelcoat har ingen egen hållfasthet, så rör sig något under så spricker gelcoaten. Laminatet ovanför axeln sitter ju där som ett "förband" för att ta upp den vertikala kraften, hela eller delvis. Och om sprickan vidgas med ökad last, så är det vad mig anbelangar en ohälsosamt flexibel infästning av röstjärnen. Jag vill nog vidmakthålla att en sån där spricka inte uppkommer av sig självt. Kan det vara så att du aldrig beskådat röstjärnet med rigglast tidigare, utan enbart efter avmastning? Det skulle kanske förklara varför det inte upptäckts tidigare (?).

Andra förklaringar än grundstötning? För löst ansatt rigg och lastväxlingar i hög sjö? Man tycker ändå att konstruktionen är gedigen och torde tåla det mesta. Dåligt underleverantörsarbete? Ifall balken pre-fabbats, kanske av en underleverantör, så kan det vara dåligt hantverk i plastningen helt enkelt. För mycket plast, för lite fiber. Eller fel fiber. Eller fiber som lagts i andra riktningar än dragriktningen. Inget syns under gelcoat.
Bilagor
Röstjärn.jpg
Dehler 34 SV/RS
Röstjärn.jpg (126.82 KiB) Visad 5711 gånger
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav consensus » lör 13 jun 2015, 23:31

Ytterligare en observation (bra bilder förresten!).

På bilderna 4161 och 4262 så ser det ju ut som luft mellan det som du kallar "kåpan" och röret. Tomrum alltså. Samtidigt så är det ju "kåpan" som utåt sett är fastlaminerat mot skrovet. Jag hade förväntat mig solid glasfiberarmerad plast i axelns hål, med eller utan stödhylsa, men inte luft.

Nu ska jag inte göra det jobbigare för dig, men det skulle vara väldigt intressant att se samma typ av bilder från andra sidans röstjärn.

//Anders
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav per » mån 15 jun 2015, 13:41

Jeg vet ikke om dette er til noen hjelp, men her er et bilde fra produksjonen av min D34SV som viser hvordan balksystemet er laminert til skroget.
Bilagor
baklsystem1.jpg
baklsystem1.jpg (129.43 KiB) Visad 5689 gånger
per

Inläggav skerker » mån 15 jun 2015, 21:00

Tack för bra bild Per!

Jag har fått konstruktionsritningarna av Simonis&Voogd men får ej sprida dem pga IP-rättigheter, så jag kan tyvärr ej lägga upp dem här. I korthet:

Metallhylsorna som den stora röstjärnsbulten sitter igenom sitter först limmade mot en plywood-konstruktion som sträcker sig ca 40cm nedåt längs insidan av balksystemet. Dessa hylsor är sedan laminerade i tre lager så att hela det stycket bildar en enhet. Detta block är sedan limmat mot insidan av balkstrukturen samt laminerad med tre lager mot denna. Hela balksystemet är sedan laminerat in mot skrovsidan som man ser tydligt i Pers bild ovan. Efter att ha sett konstruktionen är jag ganska lugn, även om sprickan är på ett otrevligt ställe. Jag har satt an riggen igen och seglat lite med det hela under uppsikt och sprickan går isär lite när jag sträcker riggen men sedan inte mer, oavsett om jag sträcker mer eller seglar.

Varvet ska nu på inrådan av konstruktören slipa ned sprickan och förhoppningsvis ser vi snabbt att det inte är några skador under "kåpan". Jag är tämligen säker på att det är just "luft" mellan själva balkkonstruktionen och metallhylsornas infästning, dvs att balkkonstruktionens ovansida i sig inte är bärande. Det låter inte heller solit när man knackar/bankar på ytskiktet.

Återkommer...

//Staffan
skerker

Inläggav skerker » mån 24 aug 2015, 10:29

Såhär såg det ut under "kåpan", som enligt både ritningar och verklighet inte var mer än ca 3mm tjock. Undertill såg allting bra ut så varvet plastade igen och nu ska det bara är att köra som vanligt och se till att inga nya sprickor dyker upp. Intressant! =)

//Staffan
Bilagor
IMG_4685.jpg
IMG_4685.jpg (192.16 KiB) Visad 5343 gånger
skerker

Återgå till Skrov och Däck