Dehler 34 SV - luckgaraget

Dehler 34 SV - luckgaraget

Inläggav consensus » sön 02 nov 2014, 21:07

Hej! Jag tog bort luckgaraget i helgen för diverse fix, bla kablage till solpaneler på just luckgaraget. Flera inkl jag själv undrar hur det ser ut under, så jag tog bilder som jag bifogar här.

Noterbart var hur hårt garaget satt vid ruffluckan. Möjligtvis har en tidigare ägare tagit bort garaget tidigare och varit för frikostig med tätmassa. Jag fick köpa flertalet verktyg som började antingen med prefixen "bryt" eller "bräck" innan jag fick loss det. Vidare så var det gängpaj på bägge brytblocken. Det är mycket moment på dessa och jag litar inte på gängor i aluminium. Så jag demonterade och borrade upp för bricka och mutter på insidan. Har teakbitar som blir "täcklock" över dessa hål på insidan. Nu sitter grejerna fast.

Ännu mer utmaning var det att dra 4 kvmm-kabel från instrumenthuset till sjögarderoben. Men även det gick efter mycket envishet och genom att fiska tag i en draglina i hålet för armaturen i toalettaket.

Garaget innan:
a_Luckgaraget.JPG
Garaget
a_Luckgaraget.JPG (236.56 KiB) Visad 3258 gånger

Garaget borttaget
d_Borta.JPG
d_Borta.JPG (216.16 KiB) Visad 3258 gånger

Rengjord undersida
c_garaget rengjort.jpg
c_garaget rengjort.jpg (145.5 KiB) Visad 3258 gånger

c_garaget rengjort.jpg
c_garaget rengjort.jpg (145.5 KiB) Visad 3258 gånger

Däcket utan garaget
Dehler 34 SV/RS
consensus

Re: Dehler 34 SV - luckgaraget

Inläggav skerker » fre 14 nov 2014, 23:20

Tjenare

Tack för bilder, har funderat på att öppna mitt också för att fixa lite kabeldragning. Var det svårt att sätta tillbaka?

//Staffan
skerker

Inläggav consensus » sön 16 nov 2014, 01:20

Nix, inte svårt. Jag räknade till sammanlagt 30 skruv. Bytte samtliga till nya eftersom några var dåliga i krysspåret. Ett skruvhål var även sönderdraget, så det epoxifylldes i förväg. Sen en liten klick tätmassa över varje hål innan garaget lades på plats. Alla skruvar drogs fast måttligt hårt. Slutligen så maskade jag och drog ny (vit) tätmassa i springan mellan garage och däck. Som nytt.
Dehler 34 SV/RS
consensus

Inläggav skerker » sön 21 dec 2014, 17:03

Kanske dum fråga, men vad använder du för tätmassa?

//Staffan
skerker

Inläggav consensus » sön 21 dec 2014, 20:46

Hej,
Tekton MS 40 Seam från http://www.imexab.se/swe/ms_40_seam.html. Inbillar mig att det tål UV bättre än tex Sikaflex 291.

Mvh
Anders
Dehler 34 SV/RS
consensus

Återgå till Skrov och Däck