Vatten i kölsvinet

Vatten i kölsvinet

Inläggav Vitesse » sön 21 jun 2009, 14:02

Redan en månad efter leverans dök det upp vatten i ”kölsvinet” på vår 29:a, ungefär ett par liter vid första tillfället. Smakar varken salt, bräckt eller diesel. Jag efterdrog därefter allt som går att efterdra men vattnet fortsatte att dyka upp under hela förra säsongen.

Har ännu inte lyckats lokalisera varifrån det kommer. Verkar dock som om det har ökat i mängd i år. Har inspekterat vartenda utrymme ombord och hela BB-sidan förefaller vara torr. SB-sidan däremot är då och då blöt/fuktig från utrymmet under toa-garderoben (med skrovgenomföringarna till septin) och akteröver till utrymmet akter om kölen, som man når hjälpligt via SB stuv och långa armar. Här samlas allt vatten. Börjar misstänka varmvattenberedaren eftersom det är förhållandevis mycket vatten.

Tacksam för tips eller ledtrådar.
Vitesse

Läckage....

Inläggav björn.särne » sön 21 jun 2009, 20:03

Hej Vitesse.

Vi har letat läckor på vår 34:a.
Ring mig gärna. Tel: hem :08-37 14 31 eller mobil: 0735-80 96 76

Hälsningar

Björn
björn.särne

Inläggav HenrikS » tis 30 jun 2009, 22:39

Hej,
Jag har nästan samma problem med vår D29, men på vår båt är det saltvatten som kommer in. Det känns på smaken. Det skvalpar omkring i samma utrymme som på Viteesse dvs under durken bakom kölen.
Det verkar som att det inte kommer in något när båten ligger stilla utan bara vid segling så jag misstänker tätningen runt kölbultarna. Har inte efterdragit dem, kan man göra det när båten ligger i sjön eller är det risk att silikonet flyttar på sig så att det läcker mer?

Är det någon som har en konstruktionsritning av båten så att man kan se ur utrymmena hänger ihop? Kanske kan få en från Johan på Promarine...
Talade kort med Dan Hammar som jag köpte båten av och han sade att han hade gjort en garantireparation pga rost på kölen, jag ska kolla närmare när han kommer hem till Sverige i nästa vecka.

en annan fundering: varför kan man inte pumpa ut vattnet med den manuella länspumpen? Den borde väl suga från lägsta punkten??

//Henrik S
HenrikS

kölsvin

Inläggav Ludvig Axling » tor 02 jul 2009, 15:25

har en del info, ring om ni vill 070-6205559.
Ludvig Axling

Inläggav Tobber » ons 15 jul 2009, 19:58

Hello,, svar på en fråga; länspumpens inlopp är högre placerat i båtens "kölsvin". Den finns i min båt framför batteriet = bb sida. Jag har också lite spillvatten i botten. Ca 1 - 2 liter per vecka,, Jag har försökt täta alla genomföringar och verkar ha nått fram en del; genomgången för röstjärnen i skrovet kan vara en bov, jag funderar på om inte ruffluckan är medskyldig? Det vore intressant att veta mer om detta, vi har en kvalitetsbåt som kanske har en liten svaghet..? Eller är det bara kondensvatten vi snackar om? :D
Tobber

Inläggav Latika » mån 20 jul 2009, 10:11

Jag har också noterat detta, men är nog nära lösningen nu.
Det jag gjort är att täta alla skarvar som finns kring durkarna i SB stuvfack. Är tämligen säker på att det är detta som är problemet i och med att allt vatten (och all övrig vätska) som kommer in i stuvfacket ifrån blöta tampar, ankare, fendrar osv (och inte minst ifrån duschslangen) inte stannar i stuvfacket. Det letar sig genom springorna och rinner sedan lungt och stilla ner till det utrymme alla skriver om.
Helt klart borde durken precis vid nedgångstrappan vara löstagbar för att komma åt och torka på vettigt vis och eftersom detta uppenbarligen är båtens lägsta punkt borde länspumpen suga även härifrån.
/Henrik
Latika

Uppdatering av problemet

Inläggav HenrikS » mån 20 jul 2009, 21:41

Jag har ändrat mig. det är inte saltvatten utan troligen en mix av kondens och regnvatten / allmän fukt från tampar mm som kommer in via sittbrunnsstuven. Det saltvatten jag kände i början kom nog från en klantighet vid sjösättningen då jag glömde att sätta i logg-givaren utan hade pluggen i. Den läckte! så när jag kom ut till båten stod vattnet högt i främre utrymmet och hade troligen också runnit akteröver.

Nu under semestern har det varit ca 1 dl per dag att svampa ut utom sista dagen då vi hade regn mest hela seglingen och dessutom dikt bidevind för BB så att regnvattnet samlades vid stuvluckan utan att rinna ner på durken pga lutningen, då var de nog en liter att ta hand om efteråt.

På min förra båt, en Albin vigg, fanns det dräneringshål och slangar som fixade avrinningen från stuvluckan i bakkant. Ska försöka fixa något liknande eller oxå en bättre tätningslist som verkligen håller tätt.

Sedan blir det nog ett höst/vinterprojekt att sätta ett skott i bakkant av SB stuv så att även om det finns lite vatten därunder så skall det inte rinna framåt i stuvfacket. dessutom en inspektionslucka i plattan nedanför trappan så som Ludvig A beskrev för mig på telefon och kanske en ventilation från stuvfacket framåt-inåt i båten med en egen fläkt.

//Henrik S
HenrikS

Inläggav Vitesse » tis 21 jul 2009, 09:56

Ett litet tips som gör tillvaron lite enklare under tiden vi letar efter källan/källorna till vårt läckage.

Jag trycker in en avfrostningsduk i utrymmet under nedgångstrappan. Duken kan absorbera upp till 5 l vatten. Nu blir det ju inte så mycket vatten men det betyder att den kan ligga där i några veckor och fånga upp allt ”löst” vatten som annars skulle skvalpa runt i kölsvinet. När jag tycker den börjar bli mättad tar jag ut den och lägger dit en ny. Den gör att det blir torrt i kölsvinet och jag slipper böka med att svabba ur det trånga utrymmet. Avfrostningsduken funkar som en blöja, d.v.s. helt torr på utsidan.

Löser inte problemet men gör det fasiken så mycket enklare att hålla torrt i kölsvinet. Avfrostningsduken ”Tina” finns bl.a. på Clas Ohlson.
Vitesse

Inläggav HenrikS » tor 06 aug 2009, 08:48

Efter att familjen bott i båten en vecka i hamn med sittbrunnskapellet uppe och varierande väder från ösregn och blåst till sol så är jag benägen att stryka kondens också. Det är kruttorrt i botten.
Verkar som (i mitt fall) så är den enda källan till fukten i kölsvinet att luckan i sittbrunnen läcker vid regn.
HenrikS

Avfrostningsduk var ett jättebra förslag

Inläggav Administratör » tor 06 aug 2009, 18:45

Tack för det Vitesse (Douglas & Marie). Jättebra förslag! :idea:
Inte för att jag har så mycket läckage i masten men det går nog inte att undvika helt på en mast som är "keel stepped".

Stefan & Therese
Administratör
Site Admin

Äntligen torrt!

Inläggav Latika » ons 07 okt 2009, 20:08

Nu är det ca 6-veckor sedan jag förlängde tätningslisten som sitter på luckan till stuvfacket. Därefter har jag tvättat med slang ett par gånger och det har även regnat så som det bara kan här på västkusten.

Inget vatten har trängt in i båten :D
Latika

Återgå till Skrov och Däck