Masta på/av - hur gör ni?

Masta på/av - hur gör ni?

Inläggav Latika » sön 27 sep 2009, 21:27

Förmodligen finns det lika många varianter som det finns båtägare (nästan i alla fall) att göra detta på. I mångt och mycket en smak sak, men jag har en tanke på att lyfta i linan som är till liften för spinnbommen och därmed slippa stöket med att få slinget på plats mellan spridar-paren.

Någon som provat? Har hört om någon som lyfte i spinnfallet.
Latika

Mastlyft

Inläggav Administratör » mån 28 sep 2009, 19:52

Hej, vi tog vår mast i spinnbomliften denna gång.
Funkar alldeles utmärkt, det ger en bra balans och se´n kan man ju också slippa sling som måste läggas om masten mellan spridarna.
Seglarhälsningar
Stefan
Administratör
Site Admin

Inläggav Erik Barkefors » tis 29 sep 2009, 09:03

Det hänger lite på om man ska ha iland masten eller har den liggande på båten. Ska den ligga på båten är det skönt att ha lyftet nära mastens viktbalans. Ska den iland (med båtnosen mot land) kan det vara bättre att göra som Stefan och lyfte i spinnbomsliften. På Dehler34DD sitter den i nivå med övre spridarparet. Då blir det lätt att dra roten iland till en mastvagn och sen låta rulla iväg. Flytta sen vagnen till balans, flytta båten i sidled, och släpp ner det sista med masten bredvid båten.

Bind upp vant så att vantskruvar/gängor inte släpar i gruset.
Har haft tre egna båtar men gastar mycket hos andra. Fast nu har jag köpt en gammal Maxi 777 (sept 2010) så vi får se hur det blir framöver ;-)
Har jobbat professionellt med båtar och tillbehör tidigare. Gillar bäst spinnaker, riggtrim och navigation...
Erik Barkefors

Re: Masta på/av - hur gör ni?

Inläggav skerker » fre 20 sep 2013, 21:34

Hej

Lite nyfiken på att masta av med hjälp av spinnbomfallet. Hur menar ni lite mer i detalj att ni gör? Jag har en Dehler 34SV och har förstått att jag ska försöka få lyftpunkten ca 1m ovanför det nedre spridarparet. Det säkra alternativet känns att lägga slinget till mastkranen ovanför de nedre spridarna och låsa det med en lina nedåt fäst på lämpligt ställe.

Som jag ser det så sitter spinnbomfallet en bit under nedre spridarparet så för att uppnå rätt tyngdpunkt behöver fallet "släppas upp" en dryg meter. Vågar man göra så och sedan lyfta hela masten enbart i spinnbomsfallet? Håller det? =))

Någon som gjort detta och har lite mer detaljer så skulle jag uppskatta att få lite information...

//Staffan
skerker

Inläggav D35 Aurora » fre 27 sep 2013, 13:33

Jag (och några till som jag vet om) lyfter i undre spridaren på Dehler 34/35, både DD och SV-modellerna. Slinget läggs utanpå undervanten. Detta p g a begränsad kranhöjd i båtklubben, ca 9 m.

Visst känns det utmanande, men går väldigt bra om man har två man på roten när den kommer ur däck. Vi uppskattar obalansen till ca 50 kg topptungt (D35 SV) när masten närmar sig horisontellt läge.
Det är inga problem, men det får inte blåsa mycket då vindfånget är rejält stort däruppe. Det är faktiskt ganska skönt att slippa extralinor som ska knopas fast och att undvika att lyfta i fallen, men man får passa motorlanternan lite.
Mvh, Mats Andersson
D35 Aurora

Inläggav Erik Barkefors » lör 28 sep 2013, 13:18

Spinnbomsliften håller gott att lyfta i men om ni är oroliga så lyft under nedre spridarna och sätt liften runt lyftlinan. Då kan man reglera hur mycket masten ska kunna tippa.
Har haft tre egna båtar men gastar mycket hos andra. Fast nu har jag köpt en gammal Maxi 777 (sept 2010) så vi får se hur det blir framöver ;-)
Har jobbat professionellt med båtar och tillbehör tidigare. Gillar bäst spinnaker, riggtrim och navigation...
Erik Barkefors

Inläggav skerker » sön 29 sep 2013, 13:46

Tack för info.

Jag lyfte med slingen ca 1m ovanför undre spridarparet och sedan med en lina från slinget ner till bomfästet för att låsa lyftpunkten. Det blev mycket bra balans där, så själva lyftet kände väldigt "säkert". Det kräver dock att man hissar upp en man i riggen för att lägga slinget rätt, både vid av- och påmastning. Det som var jobbigt var att dra in masten till land då klubbens mastkran inte kan rotera...

//Staffan
skerker

Inläggav Skruff » ons 20 dec 2017, 11:40

Lite sent kanske, men ändå.
Om du istället slänger ena änden av en tamp bakifrån över första spridarparet på ena sidan masten och den andra änden över det andra spridaren och sedan binder båda tamparna nere vid bomfästet, så att tampen upptill kan glida uppåt till lämplig höjd ( mät innan), kan du glida upp med en sling runt bara de två tamparna och inte masten. På så vis slipper du klättra både vid på och avmastning.
Skruff Dehler 34 DD
Skruff

Inläggav skerker » ons 17 jan 2018, 22:49

Tänkte ge mig på denna lösning vid påmastning i år. Funkar det så sparar man iaf en klättring om året.

ca 4min in:

https://hamnenplay.solidtango.com/video ... a-mastning

//Staffan
skerker

Återgå till Rigg och segel