Badstege Dehler 34 S/V

Badstege Dehler 34 S/V

Inläggav Anders_A » lör 26 jul 2014, 17:24

Hej
Har en Dehler 34 från 2008 där badstegen sitter i en "kasset" infällt i aktern.
Det är snyggt och har funkat bra men stegen har blivit trögare o trögare att dra ut o nu får man ta i ordentligtom man ska få ut den. (Säkerhetsmässigt är det ju ingen vidare lösning, ingen chans i världen att få ut den om man ramlat i vattnet....)
Jag har inte lyckats demontera den och var inte vad som gör den så trög, har gjort rent/smort etc men ingen bättring
Jag funderar på att ta bort denna stege och sätta dit en traditionell

Nån som haft samma problem och löst det alternativt bytt badstege ?

/Anders
Anders_A

Re: Badstege Dehler 34 S/V

Inläggav sami » lör 26 jul 2014, 21:44

Hej
Är det Båtsystems stege.
Hade båtsystems badplattform med infälldstege på min tidigare båt
Hade 5-56 varje år på alla rörliga delar och den behöll sin ihopskjutbarhet resp utdragning.
Mao om du redan prövat detta slå en signal eller besök Benns i Länna de kan säkert hjälpa dig.Lycka till
Mikael
Dehler 29 Sirius
Mikael
sami

Inläggav skerker » lör 02 aug 2014, 19:30

Hej

Har samma problem på min D34SV. Stegen funkar men är väldigt seg, speciellt den sista delen. Ska göra en seriös smörjinsats och se om det hjälper men det känns som att det är "klossarna" i själva slädfunktionen in i kasetten som är det största strulet... Har också funderat på att ersätta med en vanlig uppfällbar stege, likt D35 idag, så återkom gärna hur du löser det.

//Staffan
skerker

Inläggav Per Lundquist » tor 07 aug 2014, 12:08

Jag har slipat ner klossarna något och efter det så funkar stegen bra. Men jag håller med - den är svår att få ut om man ligger i vattnet.
Per Lundquist
Dehler 34 SV, Yukai, SWE 12
Callsign: SC9180
AIS: Ja
Hemmahamn: Saltsjöbaden, Stockholm
Per Lundquist

Inläggav björn.särne » sön 10 aug 2014, 09:02

Hej Anders m. fl.
Vi har bytt ut vår snygga men dåliga badstege i kassett till en utanpåliggande badstege som Dehler gick över till senare. Standard är 3 steg men vi köpte en med 4 steg. Tyvärr blev den dyrare men det underlättar mycket. Originalet tyckte vi var för kort. När vi köpte den fanns Leif Englund kvar. Den levererades av Metall Factory GMBH. Detta företag fanns på samma adress som ursprungliga Dehler i Meschede.
Denna stege är enkel att fälla ner och det går bra att ta sig ombord efter bad även vid "finare" segling.
Björn
björn.särne

Inläggav per » sön 10 aug 2014, 11:46

Bjørn: Hvordan tettet du hullet etter den gamle badestigen ?
per

Inläggav björn.särne » tis 12 aug 2014, 08:24

Jag plastade igen från baksidan ganska många lager. Sedan la jag en rostfri plåt i den urparing för flänsen på "brevlådan", som fanns. Lika tjock plåt som i "brevlådans" front ca 3 mm ? På insidan la jag även en rostfri plåt som var längre än det gamla hålet. Det är skönt med en riktig badstege som troligen också fungerar som en räddningsstege. Lätt att fälla ner och upp.
Lycka till. Du kommer inte att ångra dig.
Björn
björn.särne

Inläggav Administratör » tis 12 aug 2014, 15:44

Tycker precis som Björn om längden, lägg på ett steg till. Eftersom jag säkerhetsbesiktigar en del båtar så ser jag ofta skillnaden på en badstege och en säkerhetsstege :shock: Kravmässigt så ska en säkerhetsstege gå ner minst 30 cm under vattenlinjen, och den ska även kunna fällas ner av en person i vattnet.
Klev upp i en Arcona 400 efter ett bad för några veckor sedan o den 2 stegs stegen var jäkligt kort, tveksamt om man häver sig upp i den korta med full utrustning. På vår D34DD så går stegen som har 4 steg ner c:a 80 cm i vattnet.
Plastimo säljer en rund "Plupp" ett rör med en integrerad stege gjord av snören som man ska montera på akterspegeln. Den känns som rena skämtet, men den är lätt, billig o uppfyller sannolikt kraven.. :roll:
Seglarhälsning
Stefan "Dehlerdoris"
Administratör
Site Admin

Återgå till Säkerhet